Ahir 22 de març es va convocar una assemblea on van assistir més de 150 AFA/AMPA de Catalunya i on sindicats de professorat, interins, plataformes de docents, etc. van explicar els motius de les vagues actuals a les associacions de les famílies, per tal que aquestes sàpiguen per què estan lluitant, ja que ens afecta directament. Per aquest motiu, a l'AFA Escola Montseny ens va semblar útil assistir-hi per poder transmetre la informació a les famílies del nostre centre. Aquí us exposem el punts principals:
Introducció
de la moderadora i ponent USTEC:
·
Motius per les vagues: els incompliments
de les lleis de 2009, i l'infrafinançament. Del 6% estem a un 3% del PIB (el 6%
recomanat per la UNESCO).
·
Contra el currículum
competencial a secundària: els docents especialitzats en la seva matèria han de
respondre a dubtes i gestionar tasques de matèries que no són de la seva
especialitat en els treballs transversals.
·
Establir una ràtio màxima de
20 alumnes a Primària i Secundària
·
augmentar recursos: per augmentar
i millorar les aules d'acollida, el personal TEI, TIS i les vetlladores
internes
·
Millores laborals: reduir
l'hora lectiva que els queda de les 2 que els van augmentar durant la crisi i
les retallades per millorar l'atenció a l'alumnat
·
Simplificació de la
contractació a mitja jornada i jornada sencera, no els terços i les altres
modalitats existents actualment
Ponent CGT:
·
Finançament a Catalunya de
moltes escoles mitjançant la quota de material, que provoca discriminacions i
jerarquies entre escoles. Finançament que hauria de ser del Departament
d'Educació i no de les famílies. (Aquests recursos creen centres de primera i
segona)
·
FP dual, els alumnes que fan
la meitat del currículum de pràctiques a empreses, la falta de recursos no permet
els equips docents comprovar la tasca real que fan i poder avaluar coneixements
adquirits.
·
Comenta que la baixada de la
ràtio és només a P· i que no és real, que respon al descens de la natalitat i
no a la millora de la qualitat, ja que no es dona a altres cursos
·
Tema del calendari: mancances
en la forma (no s'ha presentat prèviament al Consell Escolar de Catalunya,
màxim òrgan de representació de la comunitat educativa a Catalunya; s'ha
presentat sense consens i en una roda de premsa) i de contingut (no hi ha
avenços reals en qualitat educativa per avançar 4 dies el calendari; a 1 de
setembre hi ha moltes plantilles de centres educatius que encara no estan
tancades —moltes ni al juny— i, per tant, no tindran dies per preparar els
continguts del curs escolar —com és el cas dels interins, dels quals molts no
saben amb seguretat la seva plaça fins a l'1 de setembre—; tampoc és una mesura
realment conciliadora ni s'ha consensuat amb la comunitat educativa; deixa
interrogants amb com compaginar la matrícula oberta d'alguns centres —els que
encara reben matrícules durant el setembre—)
·
Demanen estabilitat en les
plantilles docents; a Catalunya la direcció pot escollir membres del claustre,
que fa que no es doni la pluralitat necessària ni el debat entre l'equip que
garanteixi la qualitat de l'ensenyament
·
A més, segons el nou CV,
l'equip directiu podia escollir què fer amb un 20% de les hores lectives
—deixar el currículum com està, fer projectes, activitats artístiques o el que
vulguin... (cosa que podria crear jerarquies entre centres segons l'estabilitat
de les plantilles, els recursos, la imaginació i empenta del professorat...) (per
la vaga sembla que s'ha reduït)
Ponent de la
Plataforma d'Interins PINDOC:
·
Actualment són el 50'% de les
plantilles dels centres (un total d'uns 28.000 docents), dels quals un 16%
cobreixen baixes temporals (aquest personal no té vacances, els donen de baixa
a la Seguretat Social el 30 de juny) i 34% places vacants.
·
Denuncia que no s'han convocat
mai oposicions per al total de places que cobreixen els interins, que segons la
Unió Europea no pot excedir del 8%, per tant ho estan incomplint, i s'ha d'haver
solucionat el 2024.
·
El fet que els equips
directius puguin reclamar algunes d'aquestes places per a interins és un greuge
comparatiu per a totes les persones que hi ha a les llistes d'espera
Ponent del
Sindicat d'Estudiants de Catalunya:
·
Expressa l'opinió dels estudiants
a les reivindicacions dels docents i es suma a aquestes vagues
·
Recorda la manca de gestió
durant la Covid, les fortes retallades des de la crisi i les privatitzacions i
l'hiperfinançament de la concertada
Ponent de
l'Associació de TEIs:
·
Expressa la manca de qualitat
en la contractació d'aquest perfil laboral i la situació precària en què es
troben
QUÈ S'HA
ACONSEGUIT FINS ARA, EN AQUESTS DIES DE VAGA?
·
Aclarir que la vaga no és per
cinc dies de vacances, sinó per una dècada de retallades que afecten la
qualitat laboral dels docents i la qualitat educativa que rep l'alumnat.
·
No oposar ni confrontar
famílies i docents
·
Que l'assignatura de filosofia
no es redueixi
·
Es redueix el 20% d'hores de
les matèries que pot impartir i que pot escollir el centre es redueix
·
El concepte de en procés
d'assoliment per a l'actual no assoliment.
Des de l'AFA
Escola Montseny, esperem que us sigui d'ajuda per entendre la situació de l'Educació
a casa nostra i com tota la comunitat educativa ha de fer esforços per revertir
aquesta situació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada